zondag 15 november 2015

Keuzes: 1. Salomon of Viking

Het blijft me bezig houden op welke schaatsen ik 200 kilometer ga schaatsen.
Voor de niet kenners een plaatje en wat uitleg.

De Viking.
 
 Dit is de schaats waar ik het hele jaar de kunstijsbaan onveilig mee maak. De schoenen zijn helemaal gevormd naar mijn voeten. Ze rijden heerlijk, natuurlijk geven ze genoeg steun maar ook voor 200 kilometer. Nadelen voor de Weissensee, je staat vrij hoog, maar je kunt er prima bochten mee rijden.
De schaatsen lopen moeilijk uit scheuren en dus kans op vallen groter.  Met mogelijk breuk of kromme schaatsen tot gevolg. Dat kan je voorkomen door er andere ijzers onder te zetten. Maar dat heeft een prijs. De ijzers zijn keihard en blijven dus lang scherp. Je moet extra overschoenen aan om warme voeten te houden.

De Salomon
De Salomonschaats komt van oorsprong uit Zweden en is bedoeld voor lange afstanden op natuurijs. De schoen lijkt op de langlaufschoenen, zit comforttabel en is redelijk warm. Op het Nederlandse kunstijs krijg ik last van zweterige voeten. Voordeel is dat het ijzer er snel onderuit kan en je gewoon kunt lopen. Je staat lager op de schaatsen, wat in de bochten weer wat lastiger is.
Door de vorm van de schaats blijven ze niet hangen in scheuren.



Kortom, dilemma's. Veel ervaren rijders geven de voorkeur aan de Salomons vanwege comfort en natuurijs eigenschappen. Ik ben echter behoorlijk vergroeid met mijn Vikings. De komende weken wil ik regelmatig met de Salomons gaan rijden op kunstijs zowel op de 400meter baan als op Flevonice. Mogelijk maak ik de keuze pas op de Weissensee. Dat zal dan mede afhankelijk zijn van de ijskwaliteit en het weer. Of wordt het een combinatie zoals iemand suggereerde. Tot je moe wordt op de Vikings en dan wisselen naar de Salomons. Keuzes.......





1 opmerking:

  1. Ik zou voor de Salomons gaan. Ik heb zelf 2 x een week op de Weissensee geschaatst op mijn Viking marathon mid. Het ongelijkmatige ijs is niet fijn voor je enkels en er zitten echt veel scheuren in het ijs!!

    BeantwoordenVerwijderen